Att hantera jämförelsehets

Hur påverkar jämförelsehets oss och hur kan vi förhålla oss klokare till den?

Det här med jämförelser är något som vi alla gör, det är inprogrammerat och en del av att vara människa, framför allt beroende på våra grundläggande psykologiska behov:

  • Att bli sedd, hörd och bekräftad
  • Att tillhöra en flock/grupp människor
  • Att känna sig unik 

Även om vi förstår att många av de retuscherade bilderna i bland annat reklam och på sociala medier kan vara missvisande illusioner (t.o.m lögnaktiga) så använder vi andras drömvardag som “referenser” för hur livet borde vara även för oss.

Det finns undersökningar som visar att vi verkligen trycker ner oss själva i skorna på det här sättet, genom att jämföra oss med andras drömbilder. Det är inte bara tidskrävande och dränerande, det är också missvisande. När det spiller över i våra liv, så kan det leda till sämre självkänsla.

Om jämförelsen blir för stark, kan du prova skifta fokus:

  • ”Bra för henne/honom” är en klok tanke att stanna vid.
  • Inspireras av andras framgångar. ”Om hon kan, så kan också jag”
  • Vi kan aldrig veta om alla omständigheter i en annan människas liv. Är min avundsjuka giltig?
  • Tänk istället på vad du tycker om hos dig själv.
  • Använd avundsjukan som lektion (vad är det jag själv saknar?).
  • Hitta passionen i ditt eget liv. Om du inte är lycklig, välj en ny väg.

Vilket fokus vill du byta till, om jämförelsehetsen blir för stark?

Kram och lycka till!

Fler insikter

Känner du dig otillräcklig?

Är du osäker i din chefsroll? Du är inte ensam…

Är du en erfaren ledare som vill fortsätta utvecklas?

Låter du ditt liv och äventyr passera? 

Prestationernas himmel och helvete

“Klok som en uggla” i ledarskapet…

Scroll to Top